Fungovanie v školskom prostredí je pre deti s poruchou sluchu, a spolu s nimi aj pre ich rodičov, vždy výzvou.
Ak máte už za sebou rozlúsknutie otázky: Aká škola bude pre moje dieťa tá najvhodnejšia? Bežná? Špeciálna? Alebo hľadáme alternatívu?
Aj ak máte už pokročilého školáka a máte zvládnuté počiatočné obavy: Bude počuť pani učiteľku? Zapadne medzi spolužiakov? Kde potrebuje sedieť v lavici? Ideme ako rodičia vysvetliť všetko podrobnejšie učiteľke? Kto nám v tom vie pomôcť? Ako to spolu s dieťaťom vysvetliť zvyšku triedy?
Tento školský rok prináša okrem obvyklých otázok aj náročnejšie úvahy. Pochopili sme, že rúška nebudú záležitosťou prvých dvoch týždňov, ale zostanú s našimi deťmi dlhšie.
"Deti s poruchou sluchu sa v škole ocitajú v prostredí, ktoré je pre porozumenie reči a komunikáciu nepriaznivé. Zvýšený hluk, väčšie miestnosti s ozvenou, viacero diskutujúcich, veľké okná – to všetko zhoršuje počutie o 20-30 decibelov. Dôležité informácie im pre zhoršené počúvacie podmienky unikajú... Za bežných podmienok to deti v určitej miere vedia dopĺňať odzeraním. Mnohí dospelí nepočujúci potvrdzujú, že bez možnosti odzerať im v prostredí škôl unikalo 50% a viac informácií.”
Súčasná situácia s COVID 19 spôsobila, že deti s poruchou sluchu prišli o možnosť dopĺňať si informácie takto vizuálne. V školskom prostredí je každá veta veľmi dôležitá. Od učiteľov aj spolužiakov. Ak nosí učiteľ rúško v triede, žiak s poruchou sluchu nemôže odzerať. Navyše učiteľa veľmi zle počuje, nakoľko látka znižuje hlasitosť jeho reči a skresľuje výslovnosť.
"Ak učiteľ nosí štít, žiak síce má možnosť odzerať, naďalej ale má zníženú hlasitosť reči, ktorej zrozumiteľnosť je výrazne zhoršená ozvenou." dopĺňa Martina Rzymanová.
Na názor sme sa pýtali aj doktora Havlíka z Audiofonu Brno:
“Co se týče štítu, blokuje vyzáření akustické energie z úst do prostoru jednak jako celek, ale navíc ještě selektivně tlumí vysoké frekvence, čímž dramaticky zhoršuje sluchovou percepci souhlásek a tím srozumitelnost řeči. Zcela perfektně by to řešil FM systém.”
Čo sa s tým dá robiť?
Situáciu nepočujúcich detí v školách teda nevyrieši už existujúca výnimka z povinnosti nosiť rúško, ktorá platí pre dieťa. Aby deti s poruchou sluchu mohli naplno rozumieť, čo sa v škole deje, odokryté ústa by potrebovali u pedagóga, ktorý s nimi komunikuje. Za lepšiu, i keď nie ideálnu, alternatívu považujeme priehľadný štít. Pomocou by mohol byť aj spomínaný FM systém.
Teraz hlavne zostanťe zdraví, chráňte seba, svoje deti aj okolie. No nezabúdajme pritom aj na obmedzenia, ktoré situácia našim deťom prináša.
Aké sú vaše skúsenosti s prvými týždňami v škole? Aké otázky si kladiete? Čo vám pomáha?
Napíšte nám v komentári.
Pozdravujeme a držíme vám palce z OZ Nepočujúce dieťa :)
Komentáre (3)