Na nasledujúcich riadkoch nájdete informácie o tom, ako sa vyvíja normálne počutie a porozumenie reči a ako sa zvyčajne správajú deti v danom veku. Môžete to orientačne porovnať s tým, ako reaguje vaše dieťa. Pamätajte však na to, že každé dieťa je iné a jeho schopnosti sa nemusia vyvíjať vo všetkom presne podľa tabuľky.
Príspevok bol voľne preložený podľa článku od Ellen A. Rhoades - Auditory developmental scale: 0-6 years.
Novorodenec
- Reaguje na náhle hlasité zvuky – stuhne, strasie sa, zažmurká, zmraští obočie, roztiahne prsty alebo začne plakať
- Rozozná a preferuje mamin hlas, ukľudní ho hlas mamy, keď plače.
- Pri zvukoch rôznych frekvencií (rôznej výšky) reaguje rôznym spôsobom.
- Nízko frekvenčné zvuky a rytmické zvuky majú na neho upokojujúci efekt.
- Vysoko frekvenčné zvuky vyvolajú u dieťatka rýchlu reakciu.
- Po započutí zvuku začne viac alebo menej sať.
3. mesiac
- Uvedomuje si , keď niekto hovorí, všíma si ľudský hlas.
- Vyzerá akoby sa tešil, keď napr. počuje zvuk približujúcich sa krokov alebo tečúcu vodu do vane...
- Rozšantí sa alebo sa upokojí, keď započuje mamu.
- Vokalizuje (vydáva zvuky), keď počuje mamin hlas.
- Pokúša sa napodobňovať vlastný hlas, keď sa počuje, hrkúta.
- Začína lokalizovať zvuky nasmerovaním očí k jeho zdroju.
- Začína sa radovať z hračiek, ktoré vydávajú zvuk (počúva zvonček, ktorý je blízko neho).
- Načúva hudbe.
4. mesiac
- Lokalizuje(nájde) zvuk otočením celej hlavy k zdroju zvuku.
- Hľadá odkiaľ počuje ľudský hlas.
5. mesiac
- Lokalizuje zvuk čoraz presnejšie.
- Rozlišuje medzi priateľským a nahnevaným hlasom a zareaguje primerane na tón hlasu.
- Reaguje na hudbu hrkútaním alebo tým, že prestane plakať.
- Veľmi ho zaujímajú ľudské hlasy.
- Rozlišuje medzi hlasom blízkych osôb a cudzích ľudí.
6. mesiac
- Lokalizuje zvuk kdekoľvek, napríklad zvonček, ktorý zvoní mimo jeho pohľadu
- Reaguje na ľudskú reč úsmevom a vokalizovaním (vydávaním zvukov).
- Hneď sa otočí na mamin hlas, ktorý znie cez celú miestnosť.
- Očividne reaguje na rozdielny tón maminho hlasu (milo, nahnevane).
- Počas vyšetrenia sluchu zareaguje na zvuk, ktorý je 45cm od jeho ucha tým, že sa na neho zrakom správne pozrie. Jeho reakcie však môžu byť trochu oneskorené.
- Je zjavné, že dieťa chápe spojenie medzi tým čo počuje a zvukmi, ktoré vydáva. Vidíme to na tom, že sa cielene snaží zopakovať niektoré započuté zvuky.
Upozornenie – aj nepočujúce deti prechádzajú fázou pudového džavotania, pretože nezávisí od kontroly reči sluchom. Pudové džavotanie sa objavuje v rovnakom období ako u počujúcich detí. Prestáva v období, keď začne byť pre počujúce dieťa dôležitá sluchová väzba, keď nastupuje imitujúce džavotanie (6 – 8. mesiac). U nepočujúcich detí sa džavotanie stráca, pretože bez sluchovej väzby nemajú čo napodobňovať – chýbajú im vlastné, aj cudzie zvukové podnety. Toto obdobie je kritické pre vývin jazyka u nepočujúceho dieťaťa, pretože bez vhodných načúvacích aparátov a odbornej špeciálno pedagogickej pomoci si dieťa nevytvorí spoj medzi tým čo počuje, a tým čo produkuje – čo je základom produkcie reči.
8. mesiac
- Otočí hlavu aj ramená smerom k známemu zvuku a to aj vtedy, keď nevidí, čo sa deje.
- Začína rozumieť slovám v určitej situácii, v určitom kontexte.
- Zareaguje na zvonenie telefónu, ľudský hlas, jeho vlastné meno a výrazy „no-no“ a „pa-pa“
- Rád sa hrá hry ako „ťap-ťap-ťapušky“ a „kukuk kde som“.
- Pozrie sa na tata alebo iného člena rodiny, keď ho pomenujeme.
- Zdvihne ruky, keď mama povie „poď sem“ a natiahne ruky smerom k dieťaťu.
- Sleduje s čoraz väčším záujmom konverzácie ľudí.
- Rozumie niekoľkým gestám a slovám (bežné veci okolo neho).
- Zareaguje na vyzvanie hlasom alebo gestom „Poď sem.“, „Ešte si prosíš?“
1 rok
- Džavoce, keď na neho niekto hovorí.
- Má sklon rozplakať sa, keď započuje hrom.
- Môže sa mračiť, keď ho karháme.
- Rád počúva zvuky a slová.
- Opakuje zvuky na základe toho ako ich počuje.
- Reaguje na jednoduché pokyny. (Na začiatku reaguje na pokyny, ktoré sú doprevádzané gestom, poviem „Daj mi hračku“ a zároveň ukazujem gesto „daj“.)
- Rozumie niektorým slovesám ako napr. „piť“, „ideme“, „poď“, „daj“ ako aj jednoduchým príkazom ako „daj pápá“.
- Zatiaľ v realite nerozumie otázkam.
- Zaujímajú ho zvuky prostredia, ktoré nie sú v jeho bezprostrednej blízkosti.
- Má rád krátke pesničky a básničky.
- Začína rozoznávať 12 a viac predmetov, keď počuje ich názov.
- Rozumie okolo 50 slov.
1 a pol roka
- Zopakuje zvýraznené alebo posledné slovo, ktoré mu priamo hovoríme.
- Rozumie 150-200 slovám.
- Rozumie jednoduchým vetám.
- Pozná svoje meno.
- Začína rozumieť predložkám v konkrétnych, často opakovaných frázach – dáme bábu do..., dáme loptu na...
- Začína vykonávať jednoduché príkazy, napr. „Utri bábike nos.“
- Identifikuje jednoduché obrázky, keď sa na nich spýtame - „Kde je dievčatko?“
- Na požiadanie ukáže na vlastný nos, uši, ústa...
- Ukáže na rôzne predmety, keď ich pomenujeme.
- Pozrie na správny obrázok, keď ho pomenujeme.
2 roky
- Zaujíma sa o zvuky z rádia a televízne reklamy.
- Počúva, keď mu niečo vysvetľujeme a zdôvodňujeme.
- Počúva jednoduché príbehy.
- Reaguje na výzvu „Ukáž mi...“.
- Rozumie a odpovie na jednoduché otázky – „Kde je...?“.
- Na áno-nie otázky zareaguje tým, že pokýva alebo zatrasie hlavou.
- Počká, keď mu povieme „počkaj chvíľu“.
- Identifikuje 5 častí tela.
- Keď menujeme členov rodiny, vyberie správne obrázky.
- Rozumie fráze „Cukrík dostaneš až po jedle“.
- Vykoná 4 rozdielne pokyny s loptami, napr. „Daj mi ju.“, „Polož ju na krabicu.“
- Zopakuje 2 čísla, písmená alebo slová (sluchová pamäť).
- Vykoná pokyn, ktorý obsahuje 2 podstatné veci.
- Rozumie okolo 300 slov.
- Podľa pokynov zareaguje na predložky:, v, na, pod
- Vyberie správny obrázok často opakovaného slovesa (aktivity).
- Rozumie základnej gramatike slov.
2 a pol roka
- Rád počúva známe príbehy, ktoré mu čítate z obrázkovej knižky.
- Ak započuje obľúbené zvuky, zareaguje tým, že sa ide na nich pozrieť alebo povie niekomu, že ich počuje.
- Rozumie opisu alebo umiestneniu predmetu na obrázku – napr. „Ukáž mi vtáka, ktorý je hore na oblohe.“
- Rád počúva pesničky.
- Rozlišuje medzi „jeden“ a „veľa“.
- Identifikuje predmety podľa použitia: hrebeň je na vlasy, lyžica patrí do úst.
- Rozumie 500 slov.
- Vykoná jednoduché pokyny – „Sadni si sem.“, „Prines mi auto“.
- Vykoná dva pokyny, ktoré navzájom súvisia - „Zober loptu a daj mi ju.“
- Rozumie a zareaguje na otázky typu „Čo je to?, Kde je to?
- Rozumie „jeden“ a „všetko“.
- Rozumie predložkám: v, na, pod, pred, za, okolo.
- Rozumie „iba jednu kocku“ - správne podá 1, keď povieme „Podaj mi iba jednu kocku.“.
- Rozumie rozdielu, keď povieme „Ukáž mi auto, ktoré tlačí tirák.“ vs „Tirák tlačí auto.“
- Rozumie veľkosti: veľký, malý.
- Rozumie spojke „a“.
- Rozumie väčšiemu množstvu slovies vrátane opozít napr. prísť-odísť, bežať-zastaviť sa, zobrať si-dať, ťahať-tlačiť, hore-hole.
- Chápe ako sa skladajú rôzne slová vo vete (syntax).
3 roky
- Vykoná príkaz, ktorý obsahuje dve predložky.
- Zareaguje na 2 nezávislé požiadavky – „Polož pohár na stôl a zapni TV.“
- S veľkým záujmom počúva príbehy a požaduje, aby mu boli čítané znova a znova.
- Identifikuje na čo slúžia veci na obrázku – „Ukáž mi, čo si obliekame.“
- Odpovedá správne slovom alebo gestom na jednoduché otázky. (kto, čo, kde)
- Začína priraďovať jednoduché zvuky tónov.
- Rozozná niekoľko melódií.
- Rozumie 900-1200 slov.
- Pozná „veľký-malý“ a „pred –za“.
- Pozná zámená tretej osoby – on, ona.
- Rozumie slovu „viac“ napríklad „viac mačiek“.
- Rozumie minulému času.
- Spomenie si na 3 veci z príbehu.
- Rozpomenie sa na 3 čísla, písmená alebo slová.
- Vykoná pokyn, ktorý obsahuje 3 podstatné veci.
- V sérii niekoľkých slov zopakuje prvé , druhé alebo tretie.
- Zopakuje vetu zloženú z 5-7 slabík.
- Rozumie striedaniu.
- Rozumie často používaným prídavným menám.
- Zaujíma ho vysvetľovanie – „prečo“, „ako“.
Komentáre (0)